2012. május 18., péntek

Taoista numerológia

„A Taiji a Wuji szülötte, és anyja Yinnek és Yangnak.”

A Wuji  maga a végtelen tér, az üresség, a létezők Eredendő Természete, az 1 és oszthatatlan. A Tao legfontosabb jellemzője az Üresség (Wuji), amit a buddhizmus „Nem-dualitás” (nem kettőség) –nek nevez, mint a végső elérendő lelki állapot jellemzője. Az üresség megértésével nem érdemes bajlódnunk, mert Csoug-ce szerint: a végessel megérteni a végtelent éppoly nehéz, mint a kút mélyén élő békának elmagyarázni a tengert.

„A Wuji egyszer önmagától megmozdult, és így megszületett a mozgás, vagyis a Yang. Azonban, ha valami megmozdul, szüksége van egy alapra, amihez képest megmozdulhat, ez a Yin. Ekkor a végtelen térben már létezett egy középpont, és az azt körülvevő végtelenség. Mivel a térben megjelent a pont, megjelent vele a kint és a bent, a fent és a lent, a jobbra és a balra stb. Megszületett a Yin-Yang kettősége, a Taiji.”

Jin és a Jang, a két ősprincípium, őserő, ellentétpárok, melyek minden létezőben jelen vannak, arányuk folyamatosan változása generálja világunkban a mozgást, a változást.

A három alap - Az univerzumnak három szférája van: az ég, a föld és az emberi világ, melyekre jellemző a qi 3 állapota: égi qi (a megtestesületlen qi tiszta összetevője, vagyis jang eleme); a földi qi (a megtestesületlen qi nehéz és zavaros része, a jin rész). A maradék, összekeveredve alkotja az embert és az összes létezőt. Az emberi qi nem más, mint a földi- és az égi qi összekapcsolódásából eredő, emberre jellemző energiahalmaz.

Az öt változó állapot (öt fázis, öt elem)
Ha a dolgok működését tovább vizsgáljuk, találkozhatunk az Öt Változó Állapottal, amely a Három Alap megjelenésének és változásainak szabályszerűségét mutatja be. Az Öt Változó Állapot a Fa, a Tűz, a Föld, a Fém és a Víz. Ezek az állapotok, bár szoros összefüggésben állnak a hozzájuk tartozó természeti jelenségekkel, nem azonosak velük. A Fa inkább a dolgok fásságára, a Tűz a dolgok tüzességére stb. utal. Az állapotok szoros kölcsönhatásban vannak, hol segítik, hol gátolják egymás működését. Ebből az öt elemből épül fel minden létező.

A nyolc gua (kua) : Bagua
Az ősi Kínában a minket körülvevő és a bennünk zajló folyamatok leírására az öt változó állapoton kívül más, részletesebb rendszert is kidolgoztak. Ezt a rendszert Baguának hívják, amelyet részletesen a Yi Jingben (A Változás Könyve) tanulmányozhatunk. A Yi Jing nyolc, háromvonalas jelből, úgynevezett Guából épül fel, amelyeket egymással párosítva 64 hatvonalas jelből (hexagram) álló teljes rendszert kapunk. Ezzel a dolgok változásai már pontosan leírhatók. A kínai felfogás szerint ezt a rendszert nem érdemes tovább bontogatni, mivel ebből „már valamennyi létező levezethető”.