2012. április 14., szombat

Taiji quan (太极拳)


Kínából származó mozgásrendszer, melyet a harcművészetek királynőjénk is szoktak nevezni. Jelenleg Európában és Kínában is ez az egyik legnépszerűbb mozgásforma. Harcművészet, ugyanakkor jelentős egészségmegőrző (~helyreállító) szerepe van. A szónak rengeteg írásmódja ismert, Mo-on talán a legelterjedtebb a tájcsí, tai-chi, és a taiji. A quan (csuan) szó öklöt jelent és a stílus neve után használják. A kung-fu kifejezést Kínában összefoglalóan használják a harcművészetekre, sőt minden kitartóan és hosszú ideig végzett tevékenységre, gyakorlatra használják. Pl. a teaszertartás végzésének, vagy a kalligráfia (szépírás) művelésének is van kungfuja. Sőt emberekre is használják a „van kungfuja” kifejezést, ami magyarra fordítva azt jelenti, hogy az illető kitartó, elhivatott és a lelkesedés tűze ég benne. 


A kínai harcművészetek az erő alkalmazásának módja szerint két csoportba sorolhatók: külső erős (kemény, fizikai erőt használó) és belső erős (lágy, a belső erőt használó) stílusok, vagy irányzatokra. A taiji utóbbiak közé tartozik. A többi belső erős stílus: a xingyi quan (hszinjí csuan), a bagua zhang (pakua dzsang) és a yiquan(jícsuan) az összes többi harcművészet külső erős (pl. a judo, a karate, az aikido,stb). A csikung nem harcművészet, hanem egy mozgásrendszer, mely csível végzett gyakorlatokat jelent, és amely bármilyen más mozgásrendszer (harcművészet, vagy tánc, jóga, torna, stb.) kiegészítője lehet.

A taiji kialakulása meglehetősen homályos múltra tekint vissza. A különböző taiji stílusok általában mint a sajátjukat érzik a legősibbnek, abban viszont egyetértenek, hogy kialakulása a hagyomány szerint Zhang San Feng taoista szerzetes nevéhez kötődik.
A taijin belül 5 stílust különböztetünk meg: chen (csen), yang (jang), wu, öreg wu és sun (szun) stílust. Magyarországon a yang és a chen stílus a legelterjedtebb, emellett wu stílust is oktatnak. Én a chen stílus képviselője vagyok, amely a Kína középső részén található Chen faluból származik, ahol a 20. század elejéig kizárólag apáról-fiúra, mesterről-tanítványra öröklődött a tudás, más faluból származókat (vagyis idegeneket) nem oktattak. Chen Fake (Csen Fákö) volt a 20. század legjelentősebb Csen Tájcsi mestere, aki 1917-ben Pekingbe ment, hogy mindenkivel megismertesse a stílust. Róla azt tartották, hogy tökéletes harcművészeti tudással rendelkezett, ugyanakkor emberségéről és szerénységéről volt híres, amiért kortársai is nagy tiszteletben tartották. Legelismertebb tanítványai voltak Tian Xiu Chen (Tien Sjucsen) és a jelenlegi nagymester, Feng Zji Qiang (Fong Dzsi Csiáng), aki több évtizedes tapasztalatait és más stílusok leghatékonyabb mozdulatait alapul véve kialakította saját tanítási rendszerét, a Csen stílusú Szinji Hunjuan Tájcsi Csuan –t (Chen shi Xin Yi Huan Taiji Quan). Tian és Feng mesterek tanítványa volt az én mesterem: Han Kui Yuan (Han Kui Jüan) 19. generációs taiji-mester, aki 2000 óta oktat Magyarországon.
A mesterekről bővebben itt olvashatsz: http://chen.hu/mestereink/

A chen stílus fő jellegzetességei a kis és nagy körök, a gyors és lassú mozgás, a magas és mély állások, a lágy és kemény mozdulatok folyamatos váltakozása. A taiji rendszerének alapját a formagyakorlatok és a különböző alapozó gyakorlatok adják, ezek elsajátítása évekig tart. A formagyakorlatok mozdulatok sorozatából épülnek fel és a lépésszám szerint nevezték el őket. Kezdő tanítványok először a 24 lépéses formagyakorlatot tanulják meg, amely jó alapot biztosít a magasabb lépésszámú és egyben bonyolultabb formák elsajátításához. Ezek a 48, 71 és 83 lépéses formagyakorlat, illetve fegyveres formagyakorlatok, melyeket karddal, szablyával, illetve legyezővel hajtunk végre. A formagyakorlaton kívül a csikung, illetve ennek részeként az önmasszázs tanítása is fontos részét képezi az oktatásnak. A gyakorlás célja a testtudat fokozása, a figyelem és a mozgás összehangolása, a lélek lecsendesítése által –vagyis a szellem, a tudat és a csí (belső erő) edzése.
A taiji szó eredetileg –a taoista filozófia szerint- a mindenséget foglalja magába, amely 2 részre oszlott (jin és jang-ra), melyek folyamatos változásban, áramlásban vannak. A helyesen végzett taiji gyakorlat is folyton változik, áramlik, sohasem áll meg. Ennek megvalósítása hosszú időt és kitartó gyakorlást igényel, vagyis aki elkezd tájcsizni, gyorsan beláthatja, hogy a taiji-tanulása sohasem ér véget, vagyis nem a cél, hanem maga az út.

A 24 lépéses formagyakorlat 2 változata: